بسم الله الرحمن الرحیم
اوزدمیر اولین نماینده محجبه پارلمان‌های اروپاست. این نماینده ۲۷ ساله می‌گوید از ۱۴ سالگی و به انتخاب آزادانه خود، از حجاب استفاده می‌کند. در آن زمان، کاندید شدن خانم اوزدمیر از سوی حزب دمکرات مسیحی بلژیک موجب شگفتی بسیاری از رسانه‌ها شده بود.
آنچه می آید گفت و گویی است که با این نماینده محجبه انجام شده است:
 آیا می توان هم حجاب داشت و هم فعالیت سیاسی کرد؟
البته! اگر غیر از این بود مخالف دمکراسی می شد. تصور کنید مردم مجبور باشند برای رای دادن، همه یک نوع لباس بپوشند. تنوع لازم است! عکس قضیه هم هست، شما اگر در انتخابات رای بیاورید و مردم انتخاب تان کنند دیگر نباید بین اقشار مختلف تفاوتی قائل شوید. من در عرصه فعالیت‌های سیاسی خود را فرد لائیکی می دانم.
یعنی چه؟
دین در چارچوب مسائل شخصی من تعریف می شود. زمانی که مشغول کار هستم بحث دینی نمی‌کنم. مثلا یکبار نماینده ای از حزب حاکم، با اصرار به من می‌گفت: در قرآن آیاتی وجود دارد که بر عدم تساوی حقوق زن و مرد دلالت می‌کند. پاسخ من به او این بود که این مسائل را درچارچوب زندگی شخصی می‌توان به بحث گذاشت و اینجا برای چنین بحث‌هایی نه زمان مناسبی است نه مکان مناسبی.
 شما می گویید دین بخشی از زندگی خصوصی شماست؛ اما با استفاده از حجاب آن را به همه نشان می‌دهید.
انسان ها را به دلیل نوع پوششان نمی توان به محاکمه کشید. همه چیز به آن چه که مردم در سر دارند برمی گردد و من علاقه مندم با فعالیت های سیاسی ام شناخته شوم.
 
اما اگر توجه داشته باشیم شما از طرف مردم انتخاب شده اید، با این اوصاف آیا می توان گفت که شما در حال نمایندگی همه آن ها هستید؟
یک نماینده مجلس نمی تواند به تنهایی نمایندگی تمام آحاد ملت را برعهده داشته باشد. این وظیفه بزرگ و گسترده بر عهده مجلس است. مثلا در کشور من نماینده های زیادی هستند که من همه آن ها را نمی شناسم. این طور نیست که من فقط نماینده زنان محجبه باشم. باید مراقب باشیم مردم را در قالب های مشخص و مورد نظر خودمان قرار ندهیم.
 
آیا از زمان انتخاب تان تا کنون تفاوتی در نحوه برخورد مردم با شما مشاهده شده است؟
شروع و آغاز هرکاری سخت است و پیشرو بودن طاقت و تحمل می خواهد. گمان می کنم نظرها به تدریج رو به مثبت تر شدن می رود. البته عده ای علیه من صحبت می کنند. این همیشه بوده است. پیام های ملی گرایانه و تهدید آمیز زیادی دریافت کرده ام.
من البته این برخوردها را غیرقابل قبول می دانم. از سویی هم حزب مخالف برخی اوقات با من به دشمنی رفتار می کند. به هرحال اوضاع در حال بهتر شدن است. از سوی دیگر برخوردهای محبت آمیز گروه دیگری از دوستان و همکارانم در مجلس به من روحیه می دهد.
 
آیا نگرانی کسانی را که علیه تان سخن می گویند درک می کنید؟
طبیعی است که درک می کنم. وجود چنین نگرانی هایی عادی است. بسیاری از زنان به دلیل محروم بودن از امکان آموزش های لازم، بی حجاب هستند. این مسئله است که موجب به وجود آمدن مسائل دیگر از سوی دیگران می شود. البته منظورم زنانی نیست که وارد عرصه سیاست می شوند.
آن ها زیر فشارند و اگر از حجاب استفاده می کنند به دلیل انتخاب خودشان است. اصلش را بخواهید زنانی مانند من مجبورند با کسانی که اسلام را نمی شناسند و یا توهم اسلام هراسی دارند نیز مبارزه کنند. امثال من از طرف دیگر با اسلام گرایان رادیکالی هم مواجهند که می گویند انتخاب شما به نمایندگی مجلس کار درستی نیست.
 
چرا قبول چنین زحمات و مسئولیت هایی را لازم می دانید؟
برای رشد و توسعه جامعه. چون معتقدم مردم اگر مرا در عرصه جامعه با این پوشش ببینند و ببینند که در حال کوشش و فعالیت هستم، خواهند دانست که اسلام ربطی به تروریسم ندارد. اگر کارتان را به خوبی انجام دهید کسی نمی تواند شما را بدنام کند.
 
منبع: پایگاه تحلیلی ایران بالکان (ایربا)-استوا