متن شایعه

 

" آلینوش طریان مادر فیزیک ایران, نخستین زن استاد فیزیک ایران,  بنیانگذار نخستین رصدخانهٔ فیزیک خورشیدی  و پایه‌گذارنخستین تلسکوپ خورشیدی تاریخ نجوم ایران است. وی برای نخستین بار درس‌های فیزیک خورشیدی و اختر فیزیک را ارایه داد. بانویی که ٣٠ سال از زندگی پربارش را به تربیت دانشجویانی پرداخت که اکنون خود استادانی بزرگ در این عرصه هستند. آلینوش طریان در ١٨ آبان سال ١٢٩٩ خورشیدی در خانواده ارمنی در تهران پا به عرصه گیتی نهاد. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۳۲۶ از دانشگاه تهران دریافت کرد و همانجا به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی دانشکده علوم استخدام شد.

سپس برای بورس تحصیلی درخواست کرد ولی به دلیل زن بودن او، استادش، دکتر محمود حسابی، با این درخواست موافقت نکرد، بنابراین آلینوش طریان به خرج خانوادهٔ خود به دانشگاه سوربن رفت و سال۱۳۳۵ (۱۹۵۶ میلادی) از آن دانشگاه مدرک دکترا گرفت. با وجود پیشنهاد استادی در دانشگاه سوربن، دکتر طریان با هدف خدمت به کشورش به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان دانشیار ترمودینامیک منصوب شد. او در سال ۱۳۳۸ برای شرکت در بورسیهٔ دولتی آلمان غربی در مطالعه رصدخانه خورشیدی انتخاب شد و پس از چهار ماه مطالعه به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۵ نقش عمده‌ای را در بنیان‌گذاری نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی در ایران ایفا کرد. خانم دکتر طریان در سال ۱۳۴۳ به مقام استادی در دانشگاه تهران رسید و نخستین شخصی بود که درس فیزیک ستاره‌ها (اختر فیزیک) را در ایران تدریس کرد. صد هزار بار افسوس که هیچ اسم و نامی هیچکس ازین بانو نشنیده . این خانم نمونه واقعی یک انسان بوده وافسوس چون اقلیت بودند وظاهرشون هم به طبع اقایان خوش نمی آمده نامی از این بزرگوار نیاوردند و متاسفانه انگشت شمار ایشون رو می شناسند. اولین بار مصاحبه شون را در رادیو شنیدم. برنامه ای که مربوط به چهره های ماندگار بود...ایشون دانشجوی مادام کوری بودند ... چند سال پیش برای مقدمات ساخت فیلمی مستند در مورد سالمندی به آسایشگاه سالمندان توحید رفتم اونجا شنیدم که ایشان  در آن آسایشگاه که اصلا شرایط خوبی هم نداشت زندگی می کنند .. بسیار مایه تاسفم شد که فردی با این گذشته پربار بایستی روزهای آخر عمرش را در چنین شرایطی بگذرونه.. بسیار خانم باشخصیت و باسوادی بودن به نظرم نباید می ذاشتن که توی آسایشگاه بمونن. حداقل بخاطر خدماتی که انجام دادن براشون حرمت قائل می شدند......من رفتم دیدنشون ....خیلی مهربون و دوست داشتنی بودند. وقتی یه گزارشگر زن میره باهاش مصاحبه کنه با اون حال افتادگی و مریضی بهشون میگه شما با این چادرتون تو این هوا اذیت نمی شید؟؟؟!!!  من با ایشون در کلییی صحبت کرده بودم و از خاطرات گذشته تعریف کرده بودند ...یه بار یه گزارشی ازشون نشون میداد که ازشون پرسیدن چرا ازدواج نکردن؟ ایشون جواب دادن : "اونی که دوسش داشتم مُرد ! "متاسفانه سال های آخر زندگی  اجازه ی هیچ گونه ضبط مصاحبه ی تصویری و حتی صوتی را نداشتند. برماست که نام این زن رو پر اوازه کنیم...."

 

 

 

پاسخ شایعه

 

1. نویسنده این شایعه با ترکیب حقیقت و دروغ در صدد رسیدن به نیت پلید خود است! خانم طریان شخصیت علمی برجسته ای بودند که منشاء خدمات علمی بسیاری شدند.

 

2. او شاگرد مادام کوری نبود! مادام کوری در سال 1934 فوت کرد و خانم طریان 22 سال بعد در سال 1956 دکترای خود را گرفت!

 

http://yon.ir/kurie

 

http://yon.ir/tariaan

 

3. نه تنها وی گمنام نبود، بلکه به جز محافل و انجمن های علمی، رسانه ها نیز برای آشنایی مرم از ایشان یاد و تقدیر می کردند.

 

http://yon.ir/tariaan

 

http://yon.ir/tariaan1

 

4. در 26 تیرماه 1385 دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در مراسم بزرگداشت مقام زن و تجلیل زنان نمونه، از خانم طریان تقدیر کرد!

 

5. نویسنده شایعه در حالی ادعای عدم اجازه مصاحبه او را کرده که با طرح داستان مصاحبه خودش با وی و شنیدن و دیدن گزارش و مصاحبه های ایشان از رادیو و تلوزیون، این ادعا را نقض کرده است!

 

6. ایشان از سوی برنامه فرزانگان صدا و سیما به عنوان چهره ماندگار علمی معرفی شد و فیلم مستندی هم از زندگی و فعالیتهای علمی وی تهیه و پخش گردید!

 

www.mehrnews.com/news/1268866

 

7. نظر منسوب به ایشان در مورد چادر زنان، فاقد سند و روشنگر نیت اصلی نویسنده در سواستفاده از شخصیت ایشان در به چالش کشیدن اعتقادات مردم است!

 

 

 

حق جو وحق طلب باشیم

 

لینک مطلب جهت انتشار:

http://shayeaat.ir/post/421