متن شبهه یا سوال:

مگر امام حسین (ع) که حج تمتع رو رها کرد و روانه عراق شد گناه نکرده است؟

پاسخ:

این سخن که امام حسین حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه «یوم الترویه» از مکّه خارج شد. در حالی ‏که اعمال حج که با احرام در مکّه و وقوف در عرفات شروع می ‏شود از شب نهم ذی حجه آغاز می ‏شود.

بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. آنچه لازم است اینکه هر کس وارد حرم می شود باید مُحرِم شود و بعد به شرط انجام اعمال عمره می تواند از احرام خارج شود. و قطعا امام در مدت حضور چند ماهه خود در مکه عمره را انجام داده بودند و حتی شاید بارها و بارها از احرام خارج شده و مجددا محرم شده و عمره دیگری انجام داده باشند و این مطلب در منابع روایی به صورت مکرر بیان شده است.

امام صادق فرمود:

شخصى که عمره به جا می آورد هر گاه از عمره فراغت حاصل کند هر جا که بخواهد می تواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره به جاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى که مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى کسى که قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت.

 

از این رو، امام با انجام عمره می توانستند از احرام خارج شوند و ایشان اصلا حج تمتع را شروه نکرده بودند، تا آن را نیمه کاره رها کنند. آنچه صحیح است و باید بیان نمود، این است که امام برای حفظ حرمت حرم و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.

 

از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند، تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود

بدیهی است که اگر دلیل قابل اعتمادی وجود داشت که امام حسین احرام حج را به عمره تبدیل کرده است فقها بر خلاف ان فتوا نمی دادند، اما چنان که آمد نه تنها دلیلی بر این نکته وجود ندارد بلکه دلایلی بر خلاف ان نیز در دست است.