آغاز تاریخ بنی‌اسرائیل

ابراهیم علیه‌ السلام در فلسطین از دنیا رفت و پیامبری به اسحاق منتقل شد. ما از این پس، در پی یافتن ریشه‌ های پیدایش بنی‌ اسرائیل و تداوم آنها در تاریخ هستیم و تا پایان این بررسی، هیچ گذری به مکه نداریم، تاریخ مکه در قرآن، از زمانی آغاز می‌ شود که تاریخ بنی‌ اسرائیل و مأموریت آنان از نظر قرآن پایان یافته است. خداوند در فلسطین به اسحاق فرزندی می‌دهد که او را یعقوب می‌ نامند. نام دیگر او، اسرائیل است.

یعقوب صاحب دوازده پسر شد که یکی از آنها یوسف بود و پدر بسیار به او محبت می‌کرد، به گونه‌ای که برادرانش بر وی حسد ورزیدند و به فکر افتادند که او را از سر راه بردارند. در مشورت، به این نتیجه رسیدند که وی را نکشند، اما به گونه‌ ای از آن منطقه دورش سازند. فرزندان یعقوب متدین و موحد بودند، اما دچار حسادت شده بودند. پس به بهانه بازی از پدر اجازه خواستند که یوسف را با خود بیرون ببرند و سپس او را به چاه افکندند.

Image result for ‫دشمن شناسی‬‎

نخستین تجربه حکومت‌ داری بنی‌اسرائیل:
یوسف رئیس حکومت مصر شد. مصریان مشرک بودند، اما یوسف را که موحد بود، به چند دلیل پذیرفتند: نخست این‌که ایشان را از قحطی رهانده بود؛ دوم این‌که بسیار کاردان بود و کسی به کار و مدیریت او ایرادی نداشت؛ دلیل سوم، زیبایی مفرط یوسف بود. زیبایی حاکم برای مردمان بسیار مهم بوده و هست.

بنی‌اسرائیل که خاندان حکومتی مصر شده بودند در آن منطقه قومی دینی بودند. ولی تجربه حکومتی نداشتند. مصر، سرآغاز کسب تجربه حکومتی آنان بود. دیوان‌ سالاری در بنی‌ اسرائیل از اینجا آغاز شده است. آنان مطالب را می‌ نوشتند و مشخصات نسل خود را یادداشت می‌کردند. بنابراین، ریشه کارآموزی یهود و نقطه آغاز کسب تجربه آنها، در حکومت یوسف بود.

هنگامی که بنی‌اسرائیل وارد مصر شدند، در اقلیت بودند؛ اما چون خانواده حکومتی بودند، نسل خود را گسترش دادند تا از اقلیت درآیند. یوسف در پایان عمر، بزرگان قومش را جمع کرد و از آینده سختی خبر داد؛ از کشته شدن مردان و دریدن شکم زنان آبستن و ذبح کودکان تا آن هنگام که خداوند، حق را به دست قیام‌ کننده‌ای از فرزندان لاوی بن یعقوب ظاهر کند. یوسف صفات وی را برایشان بازگفت و در وصیت خویش به آنها هشدار داد که چون آنها فرزندان اسرائیل و گروهی مومن با هویت واحد و متشکل هستند و افزون بر آن، تجربه حکومتی نیز یافته‌اند، فرعونیان مشرک از آنان می‌ هراسند. از این رو، ایشان را در تنگنا قرار خواهند داد و آنها باید منتظر منجی‌ شان بمانند تا آنها را نجات دهد. حضرت یوسف از دنیا رفت و انتظار ظهور منجی امید بنی‌اسرائیل شد.

چهارصد سال انتظار:
تمام گفته‌های یوسف تحقق یافت. مصر در اختیار فراعنه قرار گرفت و فرعونیان در همان سه جهتی که در پیش گفته شد، به بنی‌اسرائیل هجوم آوردند:

1- تهاجم فرهنگی به هویت دینی بنی‌اسرائیل

2- کنترل نسل بنی‌اسرائیل

3- برخورد با موعود

ادامه دارد …


کانال تخصصی ادیان وعرفان
telegram.me/ADYANoERFAN