تقریبا تمام کسانی که با حجاب شده اند، به این نکته اعتراف کرده اند که گرفتن این تصمیم به خودی خود استرس به دنبال دارد و این استرس زمانی که ندانی چه چیزی در انتظار توست چند برابر می شود.

ما انسان ها برای زندگی هایمان تصمیماتی داریم و برای عملی کردن این تصمیمات باید در مسیری قدم بگذاریم که از سختی هایش اطلاعی نداریم. شاید به همین دلیل در مواجه با سختی ها و مشکلات زود خسته شویم و نیمه راه برگردیم. اما اگر از فراز و نشیب های مسیری که پیش رو داریم آگاه باشیم خودمان را برای آن آماده کنیم. انتخاب حجاب هم یکی از همین تصمیمات است. تقریبا تمام کسانی که با حجاب شده اند، به این نکته اعتراف کرده اند که گرفتن این تصمیم به خودی خود استرس به دنبال دارد و این استرس زمانی که ندانی چه چیزی در انتظار توست چند برابر می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله ۱۴ نکته ایی را که باید بعد از محجبه شدن بدانید و انتظارش را داشته باشید به شما بگوییم تا شاید از سختی مسیری که در آن قدم گذاشته اید کم شود.

Image result for ‫حجاب‬‎


۱- وقتی با حجاب میشی همه تو را به عنوان یک دختر با ایمان و متدین می شناسند:

این یعنی اطرافیانت شما را به عنوان یک دختر متدین می شناسند و از شما توقع و انتظاراتی دارند. بنابراین اگر سوالی در زمینه حجاب، دین، احکام و … داشته باشند ترجیح می دهند که از شما بپرسند. شاید اوائل پاسخ دادن به سوالاتشان سخت باشد اما به مرور زمان و با مطالعه، شما می توانید به سوالاتشان جواب دهید!
ممونا قانی، این دختر از تجربه برخورد مردم با حجابش این گونه می گوید: «بیشتر مردم من را پذیرفته اند و برای باورهای مذهبی ام احترام قائل اند. واقعاً عاشق زمان هایی هستم که مردم من را به عنوان یک زن مسلمان می شناسند.»


۲- وقتی با حجاب میشی رفتن به بعضی جاها دیگه در شأن تو نیست:

شاید تا قبل از با حجاب شدنتان می توانستید هر جایی بروید اما بعد از اینکه تصمیم گرفتید با حجاب شوید نا خودآگاه حضورتان را در بعضی مکان ها مغایر با شأن و منزلتتان می بینید. بسیاری از دوستان بودند که قبل از محجبه شدنشان در همه جا حاضر می شدند و برایشان فرقی نداشت که آنجا کجاست و چه اتفاقی در آنجا رخ می دهد اما پس از با حجاب شدنشان دور بسیاری از این مکان ها را خط کشیدند.
نیکول کویین یک عکاس اهل دالاس آمریکاست. او پیش از محجبه شدنش در مکان های نامناسب مختلفی عکاسی می کرد. نیکول کویین درباره حجابش می گوید: «وقتی حجاب گذاشتم می دونستم که دیگه نباید به هرجایی برم و عکس بگیرم وقتی بعد از مسلمان شدنم حجاب گذاشتم ذوق زده و هیجان زده بودم. من هرگز حاضر نیستم حجابم رو کنار بذارم. اگرچه خیلی ها با من بحث می کنند. اونا در فرهنگ آمریکایی به من میگن که تو بدون حجاب زیباتری اما من حجاب دارم و هرگز هم حجابم را کنار نخواهم گذاشت.»


۳- وقتی با حجاب میشی تو هم مثل همه مردم یک فرد عادی هستی:

با حجاب شدن به این معنا نیست که شما به فرد متفاوتی تبدیل می شوید. شما همان آدمی که بودید هستید و تغییری نکردید. بیشتر اطرافیانتان هم شما را مثل سابق می پذیرند.
فاطمه، مهمان برنامه از لاک جیغ تا خدا، که سال اول دانشگاه محجبه شده بود می گفت: بعد از با حجاب شدنم فکر می کردم که همه دوستانم دیدشان نسبت به من عوض شود. انتظار داشتم که جور دیگه ایی نگاهم کنند و فکر می کردم چه اتفاق وحشتناکی قرار است اتفاق بیوفتد. ولی در کمال ناباوری دیدم که همه دوستانم با من عادی برخورد کردند. انگار نه انگار که من تغییری کرده ام.

۴- وقتی با حجاب میشی دوستات رو از دست میدی اما به جاش دوستای جدید پیدا می کنی:
 

یکی از اتفاقاتی که ممکن است بعد از انتخاب حجاب برایتان پیش بیاید این است که بعضی از دوستانتان شما را تنها می گذارند. اما اصلا جای نگرانی نیست. شما به جای آن هایی که رفتند کسانی را پیدا می کنید که به معنای واقعی دوستی را در حق شما تمام می کنند.
مهشید، مهمان برنامه از لاک جیغ تا خدا، درباره تجربه اش می گفت که قبل از محجبه شدنش دوستان زیادی داشت که مدام او را به مهمانی دعوت می کردند. آن ها مهشید را دختری خوش مشرب می دانستند که در مهمانی با حضور او به آن ها خوش می گذرد. اما پس از این که مهشید روش زندگی اش را تغییر داد هیچ کدام از آن دوستان حتی یک بار هم به او زنگ نزدند. او می گوید امروز دوستانی دارد که نه تنها مهشید را به خاطر خودش می خواهند بلکه حتی به رشد او هم کمک می کنند.


۵- وقتی با حجاب میشی روی عکسات حساسیت بیشتری نشون میدی:

بین دخترهای امروزی عکس گرفتن بسیار طرفدار دارد و معمولا آن ها سعی می کنند تا در هر شرایطی از خود عکس بگیرند. بعد از انتخاب حجاب معمولا شما نسبت به نوع عکسی که از خودتان می گیرید و همچنین انتشار آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حساس می شوید.
ماشا الیلیکینا خواننده و مدل مشهور روسی است که محجبه شد. او می گوید: «من از بی حجابی قبل از مسلمان شدنم متنفرم و حالا احساس خوشبختی می کنم. من دوست ندارم به عکس های بی حجاب گذشته ام نگاه کنم.»

۶- وقتی با حجاب میشی بعضی وقتا احساس تنهایی می کنی:
 

همه انسان ها حتی در شرایط عادی و شبیه بودن به دیگران هم احساس تنهایی می کنند. چه برسد به اینکه ظاهری متفاوت از بقیه داشته باشد.
زهره، مهمان برنامه از لاک جیغ تا خدا، می گوید که بعد از انتخاب حجاب در دانشگاه تنها شده بود و تمام دوستانش را از دست داده بود و کاملا احساس تنهایی می کرد. حتی گاهی اوقات در اتاقش تا صبح گریه می کرده.


۷- وقتی محجبه میشی تو وقتت خیلی صرفه جویی میشه:

معمولا همه خانم ها به ظاهرشان خیلی اهمیت می دهند. به همین دلیل وقت زیادی را صرف آراستن خود می کنند. از یکی از همین خانم ها که با حجاب نبود شنیدم که می گفت مجبور است برای سشوار کردن موها و آرایش صورتش صبح ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شود. حتی گاهی به دلیل کمبود وقت ممکن است در مترو آرایش کند. یکی از نکات مثبت با حجاب شدن این است که دیگر احتیاج نیست این همه زمان را صرف آرایش کردن و مو درست کردن کنید. البته به این معنا نیست که نباید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید. شما می توانید در عین داشتن ظاهری آراسته حجاب خود را نیز رعایت کنید.


۸- وقتی با حجاب میشی محدودیتی برای انجام کارهای روزانه ات نداری:

تصور بسیار از افراد این است که حجاب، مانعی برای انجام کارهای معمولی روزانه و مورد علاقه شان است. اما باید گفت که حجاب هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما ایجاد نمی کند و شما می توانید به راحتی همه کارهای خود را انجام دهید. همانطور که بسیاری از افراد محجبه در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و ... فعالیت دارند و بسیار موفق هستند.


۹- وقتی با حجاب میشی خیلی وقت ها مورد قضاوت قرار می گیری: 
یکی از مشکلاتی که معمولا برای افراد، بعد از انتخاب حجاب پیش می آید این است که از طرف غریبه ها و یا حتی نزدیکانشان مورد قضاوت قرار می گیرند. در خارج از ایران آن ها را تروریست می نامند و در ایران هم به آن ها تهمت هایی می زند مثل این که برای پیدا کردن کار با حجاب شده است یا کسی از او خواسته تا چادر سر کند و هزاران حرف دیگر درباره آن ها گفته می شود. در این مورد تنها صبر چاره ساز است. چرا که مرور زمان این مسئله را به آن ها ثابت می کند که شما تنها برای خود حجاب آن را انتخاب کرده اید نه چیز دیگر.

۱۰- وقتی با حجاب میشی همه رفتارات زیر ذره بینِ اطرافیانت قرار می گیره:
 

شاید شما تا قبل از انتخاب حجاب به عنوان پوشش به راحتی با نامحرم صحبت می کردید و کسی خرده ایی به شما نمی گرفت. اما بعد از انتخاب حجاب نگاه ها به شما تغییر می کند. کوچکترین رفتارهای شما دیده می شود. اگر شما بعد از انتخاب حجاب با نامحرم به راحتی صحبت کنید همه متعجب می شوند و در واقع توقع این کار را از شما ندارند. بنابراین بهتر است که بعد از انتخاب حجاب نسبت به تک تک رفتارهایتان توجه کافی را داشته باشید.


۱۱- وقتی با حجاب میشی میتونی زندگی احساسی داشته باشی:
 

بسیاری از دختران هستند که علی رغم علاقه شدید به محجبه شدن از این می ترسند که نتوانند ازدواج کنند و یا اینکه نتوانند زندگی با احساسی را تجربه کنند و کسی آن ها را با این نوع پوشش دوست نداشته باشد. این طرز فکر بسیار اشتباه است چرا که دختران محجبه بسیاری هستند که ازدواج کرده اند و در زندگی شخصیشان بسیار موفق هستند و همسران خوبی هم دارند.


۱۲- وقتی با حجاب میشی معنیش این نیست که تو از بقیه بهتری:
 

متأسفانه دوستانی هستند که بعد از انتخاب حجاب احساس می کنند که نسبت به سایرین برتری دارند و بهتر از آن ها رفتار می کنند. اما گاهی همین افراد با حرف یا کنایه ایی دل دیگران را می شکنند. نباید این نکته را فراموش کنید که شما نسبت به دیگران به جهت انتخاب پوشش مناسب برتری دارید و باید با رفتارتان سنجیده و خوبتان دیگران را نیز به این پوشش دعوت کنید. نه اینکه از بالا به افراد بدحجاب نگاه کنید و تمام ابعاد شخصیتی آن ها را زیر سوال ببرید.

13- وقتی با حجاب میشی میتونی مثل قبل خودت باشی:
 

بعد از انتخاب حجاب این نکته را فراموش نکنید که شما خودتان هستید. شخصیت شما تغییری نکرده است. تنها نوع پوشش شما و نگرشتان نسبت به مسأله پوشش تغییر کرده است. بنابراین از این موضوع نترسید که ممکن است کل شخصیت شما تغییر کند. یعنی حجاب در توانایی های شما خللی وارد نمی کند.


۱۴- وقتی با حجاب میشی رابطتت با خدا بهتر میشه:

حجاب یکی از دستورات خداوند است و اجرای هریک از دستورات خداوند ما را یک پله به او نزدیک تر می کند. بسیاری از دوستان اقرار کرده اند که به دلیل عشق به خداوند محجبه شده اند و برخی دیگر گفته اند که بعد از انتخاب حجاب، برای اینکه پای تصمیماشان بمانند از خدا کمک گرفته اند و همین باعث شده تا ارتباطشان با خدا نزدیک تر شود. آنچه مسلم است این است که اجرای تصمیم حجاب مانند خیلی از تصمیمات دیگر سختی هایی دارد که تنها با توکل به خداوند و کمک خواستن از خود او این سختی ها هموار می شود.
مریم سلیم آبادی، دختر محجبه استرالیایی می گوید: روزی از روزها من عاشق خدا شدم. این عشق به من امید و خوشحالی داد. من می دانستم هر چیزی را که خداوند از من خواسته تا انجام دهم به صلاحم است و یکی از ساده ترین آن ها حجاب بود. دانستن این موضوع که من روزی به دیدن عشقم(خدا) خواهم رفت به من قدرت و صبر می دهد.

Image result for ‫حجاب‬‎



منبع : سایت باحجاب