وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با نشریه «فارین افرز» به زبانی بسیار گویا واقعیت آنچه را که آمریکایی‌ ها در موضوع برجام اجرا می‌کنند، بیان کرده و می‌گوید: «ما همه تحریم‌هایی را که با رفع شدن‌ شان موافقت کرده بودیم، برداشته‌ ایم؛ اما مسائل دیگری وجود دارد. باید به ایران در درک این مسئله کمک کنیم که با وجود درگیری ایران در یمن، حمایت آنها از اسد، پشتیبانی از حزب‌الله، شلیک موشک‌ ها و این قبیل موارد، رفع تحریم‌ ها بسیار دشوار است. این مسائل حرکت رو به جلو را بسیار پیچیده می‌کند. من امیدوارم که ایران به مرور زمان به نحوی سازنده به جامعه ملل بازگشته و برای با ثبات‌تر کردن منطقه و به ارمغان آوردن صلح به مناطقی که به آن نیاز دارند، تلاش کند.»

Image result for ‫برجام‬‎

این عبارت جان کری، دقیقاً روشنگر نکته‌ ای است که از آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا تا به امروز رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر آن تأکید کردند و فرمودند: «دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ در مقابل عادت بد تقسیم دنیا به سلطه‌ گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله‌ هسته‌اى است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها می‌خواهند نظام جمهورى اسلامى را از ایستادگى در مقابل قلدر ها و گردن‌ کلفت‌ ها و باج‌ بگیر ها و زور گویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد.» یا در سخنانی دیگر می‌فرمایند: «اگر حتّی در مسئله‌ هسته‌ای هم همان‌ جور که آنها دیکته می‌کنند، ما پیش برویم و قبول کنیم دیکته‌ آنها را، باز هم حرکت مخرّب آنها و تحریم‌های آنها برداشته نخواهد شد؛ انواع و اقسام مشکلات را باز هم درست می‌کنند؛ چون با اصل انقلاب مخالفند.»

حقیقتی که حالا دیگر بسیاری از آنان که به زعم خود با عقل سیاسی و دیپلماسی به موضوع هسته‌ای نگاه می‌کردند، از بده و بستان‌های مرسوم سیاسی برای حل مسئله هسته‌ای سخن به میان آورده‌اند و با اعتماد به آمریکا به قول‌هایش دل ‌خوش می‌کردند هم امروز به آن رسیده‌ اند.