انیمه چیست:

انیمه، معادل ژاپنی و خلاصه شده کلمه انیمیشن Animation است. این کلمه در ژاپن بطور کلی به تمام انواع انیمیشن گفته می شود، اما در سایر نقاط جهان، کلمه انیمه یاد آور انیمیشن های تولید شده در ژاپن و چند کشور آسیای جنوب شرقی از جمله کره است.
مسئله ی اصلی این است: کودکان ما در فضای مجازی با چه چیز هایی روبرو می شوند؟ یک انیمیشن خوش ساخت و خوش آب و رنگ که می خواهد فرهنگ ژاپن را به کودکان مملکت اسلامی یاد دهد. اما آیا واقعا فرهنگ ژاپن را یاد می گیرند؟ خیر اینطور نیست. کشور ژاپن سال ها پس از جنگ جهانی و استعمار توسط آمریکا، دچار چنان انحرافی در زمینه معرفتی و اخلاقی شد که علی رغم پیشرفت های چشمگیر علمی و صنعتی، در رده یکی از پست ترین کشورهای بی دین و منحرف دنیا دسته بندی می شود. حال کودکان ما فرهنگ آمریکایی را به شکل یک انیمیشن ژاپنی می بینند. یک سال اخیر را می توان سالی برای بیدار شدن مسئولین و افراد نگران دین دانست. بیشتر سایت های انیمه ای در ایران فیلتر شدند اما باز هم برگشتند. این فیلترینگ ناگهانی بسیاری از چیزها را مشخص کرد: آنچنان که به نظر می رسید انیمه ها پاک و مطهر نیستند یا شاید بهتر است بگوییم خیلی هم کثیف و آلوده هستند!


توضیحی در خصوص ژانر های انیمه ( ژانر هایی با انحرافات اخلاقی ): 
انیمه نیز مانند هر فیلم یا بازی دیگری دارای ژانر است. نام بردن این ژانر ها نه برای تبلیغ بلکه برای آگاه کردن مسئولین است. ابتدا به بدترین ژانر انیمه یعنی hentai نگاهی می اندازیم. اگر بخواهیم هر ژانر را معنی کنیم بسیار مطلب طولانی می شود، پس یک توضیح مختصر می دهیم. این کلمه در فارسی به معنی انحراف یا منحرف جنسی گفته میشود. انیمه ها با ژانر هنتای اصلا مناسب کودکان نیستند و باید از گذاشتن آن در سایت های ایرانی جلوگیری شود.

 
 شما روی هر انیمه ای دست بگذارید یکی از شخصیت های آن پوشش نامناسبی دارد، مگر موارد خاص که در صدا و سیما پخش شده است که اگرچه باز هم گذاشتن انیمه های ژاپنی در صدا و سیما اصلا کار درستی نیست. از بخش اخلاقی انیمه فعلا بیرون می آییم، اگرچه همین یک بخش کافیست تا کل پرونده ی انیمه را ببندیم!


نمادگرایی :
با یک انیمه ی آشنا بحث را آغاز میکنیم. انیمه ی افسانه ی یوگی (که هیچ وجه شباهتی با کارتون کشتی یوگی ندارد) انیمه ی افسانه ی یوگی yu  gi oh سال ها پیش در ایران پخش می شد. شاید اگر یک فیلم کاملا شیطان پرستانه را در کنار این انیمه پخش کنیم به اندازه ی این انیمه نماد گرایی نداشته باشد!

یا انیمه hellsing مرد خون آشامی که با یک دستکش سفید که بر روی آن علامت ماسونی ستاره پنج پرحک شده و به جنگ خون آشام ها بد میرود! قسمت اول انیمه خون اشامی را در لباس کشیش در کلیسا می بینید! که شخصیت منفی است و توسط خون آشام ماسونی کشته می شود.


 یا اگر مثالی دیگر می خواهید انیمه کیمیاگر تمام فلزی که تمام سربازان مثبت داستان دستکش سفید با علامت های ماسونی بر روی دستشان است. حتی در بعضی از قسمت های انیمه کاملا نشان می دهد که با خواندن ورد هایی و کشیدن این علامت قدرت زیادی به دست می آورند. نکته ی دیگر این است که این دستکش ها در دنیای واقعی با این علامت ها حتی فروخته هم می شوند!

محتوای داستانی :
از بخش‎های مهم هر فیلم انیمه، محتوای داستانی است. یک فیلم هر چقدر هم از نظر جلوه‎های بصری فوق العاده باشد، بدون یک داستان خوب هیچ گاه نمی تواند مخاطب را جذب کند. انیمه ها نیز طوری ساخته می شوند که برای تمام قشر ها جالب باشد از یک دختر بچه 10 - 12 ساله بگیرید تا یک مرد 40 ساله. آیا تمام این ها فقط و فقط برای اشاعه فرهنگ یک کشور است و یا دست های پشت پرده‎ای نیز در کارند؟

اعتیاد:
در بخش قبل در خصوص محتوای داستانی صحبت کردم. حال بیاییم و ببینیم چه می شود وقتی که یک انیمیشن تمام نیازهای انسان را برطرف کند. از نظر داستان، جلوه بصری، تکنیک، شخصیت های با ظاهری جذاب که هم جنس مونث و هم مذکر را از دیدن آن ها سیر نکند ! آن‎ها معتاد میشوند میتوانند 24 ساعت تمام پای رایانه بشینند. از کار و زندگی بزنند و به تماشای این انیمه ‎ها بپردازند. شاید یک فردی که به مواد مخدر هم اعتیاد دارد به اندازه  این افراد به آن نیازمند نباشد! این انیمه ها انقدر خلاقانه ساخته شده‎اند، که حتی در کشور ژاپن بعضی از افراد به پرستش آن می پردازند‼!

بازی ها:
بخش بازی‎های رایانه‎ ای هم انیمه‎ها نفوذ زیادی داشته اند. تقریبا می توان گفت تمام انیمه‎ها برایشان دو بازی ساخته و پرداخته می شود (یکی به صورت آفلاین و دیگری به صورت آنلاین تا از پرداخت‎های درون برنامه ای پول زیادی به دست آورند.) که در تمام آنها پوشش نامناسب و نماد گرایی به وفور یافت می شود. اما جالب است بدانید در حال حاضر بیشتر تمرکز صنعت بازی‎های انیمه‎ای بر روی رابطه‎ی نامشروع شخصیت ها است و انیمه‎هایی جداگانه به صورت بازی‎های رایانه‎ای می‎سازند تا در این مورد هم کودکان ما را سرگرم به نگاه کردن این گونه روابط کنند!