امام سجاد علیه السلام پرچم اشک را بر می دارد چرا که مردم آن زمان به دلیل کشتن امام زمانشان دلهایشان سخت و قسی شده بود. امام باقر علیه السلام فرمودند: که پدرم غذایی نخورد و آبی ننوشید الا اینکه به اشک چشمش آلایید. و حضرت در این کلام مبالغه نمی کنند؛ اما در خصوص [شخصیت و نقش] امام سجاد شاید نهایتاً این بُعد را گفته باشند که ایشان یک صحیفه سجادیه داشتند در حالیکه فقط این نیست.

قرآن می فرماید: «فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً» (مائده/13)

"چون نقض عهد کردند لعنت شدند و چون لعنت شدند قلبهایشان سنگ شد پس شروع کردند به پیغمبر کشی و تحریف کردن". این را قرآن در مورد یهودی ها می گوید. دقیقاً همین بلا بر سر جامعه اسلامی هم آمد، چون در غدیر عهد شکستند، لعنت شدند و چون لعنت شدند دلهایشان سنگ شد و چون دلهاشان سنگ شد امام حسین را کشتند... اینجا برای اینکه به عهد امامت برسند باید تمام این مسیر را برعکس برگردند. یعنی اول باید دل نرم شود و برای آنکه دل نرم شود باید اشک بریزد. بهترین راهکار را خود حسین بن علی علیه السلام هدیه کرد؛ اینچنین است که گبر هم برای حسین علیه السلام اشک می ریزد. حضرت حرارة فی قلوب را هدیه داد.

امام سجاد علیه السلام راه توبه را باز می کنند؛ و در کنار این کار 20 هزار برده می خرد و تربیت می کند و بعد آزاد می کند. در تاریخ یکی از این غلامها معرفی شده که در جلوی چشم مردم دعا کرد که باران ببارد و باران بارید؛ در حالیکه مردم یک ماه بود که نماز باران می خواندند. یک نفر از مردم به دنبال آن برده رفت و دید که به منزل امام سجاد رفت، آن شخص این غلام را از امام سجاد خواست و گفت: می خواهم این غلام را بخرم و آزادش کنم تا بیاید و آقای من باشد و من بردگی اش را کنم، این از اولیاءالله است و من به چشم خودم دیدم که تا دستش را بالا برد و گفت ببار، آسمان بارید...

حضرت سجاد اینگونه آدم پرورش داد.

کسانی هستند که امامت را خراب می کنند و هر زمان نام امام سجاد می آید یک امام بیمار ترسیم می شود و نهایت روضه حضرت از شام است.

از این 20هزار نفر آزاد شده شاگردان امام باقر شده و در جامعه اسلامی منتشر می شوند. این افراد برای تبلیغ در نقاط مختلف منتشر شدند.

چه زحمتهایی کشیده شد که تشیع به دست من و شما برسد و ما چقدر ساده با آن برخورد می کنیم.

امام سجاد تربیت نیرو کرده و دلها را نرم کردند؛ و امام بعدی بحثهای علمی کردند و نشان دادند که علم با فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها است ...

استاد رائفی پور