1. یک عده شیعیان بودند که خواص بودند مثل حضرت حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه که آخر هم خودشان را به کربلا رساندند. مثل سرد خزاعی ، رفاعه و امثال اینها. شیعه آن موقع یعنی کسایی که شیخین را قبول داشتند و بعد حضرت علی ع را قبول داشتند و روی عثمان نقد داشتند.

2. یک عده ای عموم مردم بودند که نامه نوشتند. مثلا طرف یه نامه می نوشت زیرش 20، 30 تا امضا بود. اینها کسایی بودند که جو احساسی اینها را گرفته بود.بعضی موقعها برخی امام زمان را با شور می خواهند، دنبال شعور نیستند. آقا بیا، آقا بیا امتحان دارد. اللهم عجل لولیک الفرج یک سری امتحانها از شماها گرفته می شود تا معلوم شود پای کار هستی یا نه؟

امام حسین می فرمود: دین لقلقه زبانشان هست. بگذار جنگ شود آن موقع می فهمید چه می شود. مردم عبد دنیا هستند.

اصلا کلا مردم کوفه مردم احساسی بودند.

3. مورد سوم: عده ای که انگیزه نامه نگاری داشتن برای عقب نماندن از خواص شیعیان و عوام بود.

اینها کسانی بودند که می گفتند حسین (ع) بیاید می شود حاکم بعد می خواهد پست هارا تقسیم کند. می گوید مثلا آقای شبعث شما که نامه ننوشتید شرمنده پستی در کار نیست.

 

درسهایی که از جامعه کوفه می توانیم بگیریم؟

1. کوفه برایش اثبات شده بود و حجت تمام شده بود که بنی امیه آدمهای خوبی نیستند. این هم نتیجه زحمت امام حسن مجتبی بود.

2. با اینکه برایشان اثبات شده بود قدرت استقامت نداشتند. قرآن می فرماید: ان الذین آمنوا ثم استقاموا

3. خواص رفاه زده بی بصیرت دوران خلیفه دوم و سوم. اینها صحابه ای هستند که شکمهایشان چاق و چله شده مثل طلحه و زبیر.

4. ایرادی که به مردم کوفه وارد است با وجود اینکه ابن زیاد تا به حکومت رسید 12 هزار نفر از علوی ها را به زندان انداخت مثل مختار و امثالهم که نتوانستند به کربلا بروند، و ابن زیاد هم دور آنجا را گارد ویژه چید که نروند به امام حسین کمک کنند. چرا مثل حبیب و مسلم بن عوسجه به شط نزدید؟ چرا به آب نزدید خودتان را برسانید.صحبت، صحبت جان ولی شماست. امام حسین جونش درخطره. حبیب پیر مرده. نود سالشه، میزنه به آب خودشو می رسونه.

5. جامعه کوفه دوقطبی شده بود. دو قطب سیاسی علوی و عثمانی. اینان چنان دوقطبی شده بودند که همدیگر را می زدند. این خیلی خطر دارد . چرا فکر می کنید رهبری بعد از برجام تأکید کرد که جامعه دوقطبی نشود. چون امنیت مردم را می بیند. چون دو سال بعد را می بیند.

6. اینها عهد شکستند. کسی که عهد بشکند خدا لعنتش می کند مخصوصا عهد تشکیل حکومت ولی معصوم. اسلا می گوید اسلام نیاور (لا اکراه فی الدین) اسلام آوردی بخواهی ترکش کنی مجازات سختی می شوی.

 

بدون امام حسین علیه السلام نمی شود به امام زمان عج رسید.

اللهم عجل لولیک الفرج

استاد رائفی پور