🔑کلید گره خورده
.........................................
☑️آنچه به تحریم ها گره زده اند
✔️ حسن روحانی: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. (در مراسم هفته محیط زیست)
✔️اسحاق جهانگیری: دولت خود را برای دوره مهمی آماده کرده است که می تواند در دوران پسا تحریم با برنامه ریزی جدی، انبوهی از سرمایه را وارد کشور کند... هم اکنون غربی‌ها و سرمایه گذاران به سمت ایران هجوم می‌آورند و از سوی دیگر منابع مالی بلوکه شده ایران آزاد می‌شود و به این طریق فرصت مناسبی برای شکوفایی اقتصاد کشور شکل می گیرد. (در مراسم بهره برداری از شرکت آریا رنگ درخشان شهرستان خدابنده)


✔️عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب: بحران در روابط خارجی ایران به حدی رسیده است که دیگر نمی‌توان بدون حل آن، یک گام جدی برداشت. (در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران)
✔️محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور: امیدواریم با گشایش‌های بین‌المللی گره از پای فعالان اقتصادی برداشته شود و به تصمیمات راهبردی در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه دستیابی به اقتصاد رقابتی دست پیدا کنیم. (در مراسم روز جهانی استاندارد)
✔️شهیندخت مولاوردی، معاون زنان رئیس‌جمهور: بسیاری از برنامه‌هایی که بار مالی -بیمه زنان خانه‌دار و ...- داشتند به خاطر مسائلی همچون تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت با مشکل مواجه شدند. (در گفت‌وگو با ویژه‌نامه روزنامه)
✔️غلامعلی جعفرزاده از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: برجام فرصتی ایجاد می‌کند تا در یک فضای مناسب، بستر اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم. (در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا)
✔️آقای هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی پیرامون چیستی تأثیر توافق هسته‌ای با وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران: «اولاً در ایران وضعمان به حالت عادی برمی‌گردد؛ ما در حالت عادی مشکلی در کشور نداریم؛ منابع زیادی در کشور هست که در ارتباط با همکاری‌های خارجی می‌توانیم هم بهتر نقد کنیم؛ هم بهتر بفروشیم و تکنولوژی‌های جدیدی لازم داریم که به‌فرض می‌توانیم آنها را بیاوریم؛ روابط تجاری‌مان تقویت می‌شود؛ تولیدمان خیلی بالا می‌رود؛ ما الآن تقریباً 40 تا 50 درصد ظرفیت تولید نقد سرمایه گذاری شده‌مان راکد است؛ یک دفعه تجارتمان چند برابر و تقویت می‌شود و ارتباطات جهانی ما تقویت می‌شود...در خارج هم که روابط عادی شود زندگی راحت‌تر می‌شود و ایرانیان در داخل و خارج احساس امنیت می‌کنند؛ در مجموع فکر می‌کنم بسیار مفید است» (در مصاحبه با رسانه العهد)
✔️سعید لیلاز، از اقتصاددانان اصلاح‌طلب: این توافق –موقت ژنو- ما را قادر می‌کند که فوری‌ترین مشکلات معیشتی را حل کنیم…در کوتاه مدت دریافت‌های ارزی ایران بین 50 تا 100 درصد افزایش خواهد یافت و این نوید خوبی برای اقتصاد ایران است و می‌تواند در کنترل بازار تاثیر فراوانی داشته باشد. (در مصاحبه با سایت جماران در سال 92)
✔️ عابد فتاحی، از نمایندگان مجلس: بعد از مذاکرات شرایط لازم برای احیاء دریاچه ارومیه ایجاد شده است...باران‌هایی که به صورت سیل درآمده حتما همین باران‌های بلوکه شده ایران بوده که پس از لغو تحریم‌ها به یکباره آزاد شده است. الان متوجه می‌شویم که چرا این قدر آمریکا اصرار دارد که تحریم‌ها به یکباره لغو نشود و در مراحل مختلف و گام‌به‌گام تحریم‌ها برداشته شود. (در گفت‌وگو با یک سایت محلی)
✔️ محمود سریع‌القلم – گفته می‌شود او مشاور رئیس‌جمهور روحانی است-: ایران در مدارها و دوایر بین‌المللی حضور ندارد، تعامل ندارد و رقابتی هم ندارد. در صورتی که صنعت، سلامتی اداری و مالی، بخش خصوصی، جاده‌ها، کیفیت مدیران، عملکرد سه قوه و همچنین دانشگاه‌های کشور با حضور ایران در مدارها و دوایر بین‌المللی اصلاح خواهد شد. این راه، کوتاهترین، کم‌هزینه‌ترین و مهمترین راه در جهت پیشرفت کشورمان است! (در نشست روحانی با استادان دانشگاه در سال 93)
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
🔃تغییر یکباره ای مواضع
⬅️نعمت‌زاده: لغو تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند.
⬅️طیب‌نیا: همه مشکلات با رفع تحریم،حل نمی‌شود.
⬅️زیباکلام: دروغ گفتیم که با توافق، ایران گلستان می‌شود.
-----------------------------

❓آیا عقل سلیم گره زدن تمام مشکلات به تحریم را می پذیرد؟
❓علت تغییر موضع ناگهانی چیست؟
❓هدف از این تغییر موضع ها چیست؟
❓با برجام چه هدفی را دنبال می کنند؟
❓به راستی کاسب تحریم کیست؟