متن شایعه:

 

ما از نژاد آریایی هستیم و نژاد آریایی برترین نژاد روی زمین است که افرادی باهوش و زیباروی دارد و هزگونه اختلاطی با دیگر نژادها را هرگز نمی پسندیم.

ای آریایی بپاخیز و نژاد اصیل خود را از هجوم بیگانگان مصون بدار

 

پاسخ شایعه:

 

مرحوم عبدالحسین زرین کوب می‌نویسد: «از دوران هخامنشی تا امروز آنقدر اقوام مختلف از پارسی و سکایی و تورانی و یونانی و عرب و تاتار در این سرزمین بهم آمیخته اند که تصور خون و نژاد خالص، کودکانه است.»(۱)

 

به راستی تعریف این «نژاد آریایی» چیست؟

 

اگر منظورشان به مهاجرین هندو ایرانی است، که از جنوب روسیه به فلات ایران و هند کوچ کردند. پس باید بدانند که پشتون‌های افغان‌‌ و... همگی از اصیل‌ترین اقوام آریایی هستند. اگر منظورشان از آریایی، ساکنین قدیم ایران است که باید بدانند که نژادها در هم آمیخته شدند و دیگر هیچ نژاد خاصی باقی نمانده است.

 

ایرانیان امروزه از اقوام و نژادهای گوناگونی تشکیل شده اند. حتی از گذشته‌های دور بسیاری از اقوام عرب به ایران کوچیدند و در مردم ایران ادغام شدند.بخش عظیمی از مردم امروز ایران، اصالتاً از اقوام آسیای میانه، عرب، یونانی و... هستند که با مهاجرت به فلات ایران، به تدریج زبانشان تغییر کرد و حتی امروزه بسیاری از ایرانیان این را نمی‌دانند.

 

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

 

«ای مردم؛ خدای شما خداوندی یگانه است و همۀ شما از یک پدر (آدم ابوالبشر) هستید، عرب و عجم هیچ یک بر دیگری برتری ندارند.

بلکه گرامی‌ترین شما نزد خدا، باتقواترینِ شماست»(۲)

 ↩️ حقیقتاً لازم است بدانیم که شیطان، اولین نژادپرست بود. از آنجایی که معترضانه به الله، خدای خود گفت: «من از آدم برترم. مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک»(۳)

 

 

امروزه بشر به جایی رسیده که در نزد اکثریت مردم جهان نژاد پرستی امری مذموم است و این مسئله آنقدر بدیهیست که دز تمام رسانه های جهان هر روز مطلبی در باب محکوم کردن نژاد پرستی چاپ می شود و افکار پوچ نژادپرستان محکوم می شود.

 

منابع:

۱: هوشنگ اتحاد،‌ پژوهشگران معاصر ایران (بخش مربوط به زندگینامه عبدالحسین زرینکوب)، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۸۷، ص ۲۲۷

۲: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، قم: نشر کتابخانه آیة الله مرعشی، ۱۴۰۴ ه.ق، ج ۱، ص ۱۲۸.

تاج الدین شعیرى، جامع الأخبار، قم: انتشارات رضى، ۱۳۶۳، ص ۱۸۳

۳: قرآن کریم، سوره اعراف، آیه ۱۲ و سوره صاد، ایه ۷۶

 

نشر این پیام صدقه جاریه است.