متن شایعه
" جیبوتی مهم است، چرا؟
متاسفانه گروهی کم سواد در ایران قطع رابطه با جیبوتی را دست مایه خنده قرار می دهند و فکر می کنند اهمیت کشورها به وسعت شان است در حالی که اهمیت کشورها بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها سنجیده می شود. اما چرا جیبوتی مهم است ؟!
جیبیوتی همان کشوریست که سال گذشته علی لاریجانی در سفر به آن هزینه ساخت پارلمان آن کشور را از جیب مردم ایران پرداخت و قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت ساختش را بر عهده گرفت. اما چرا ایران متحمل این هزینه شد ؟
جیبوتی به همراه یمن تنگه باب المندب یعنی محل اتصال دریای سرخ به اقیانوس هند را در دست دارد. ایران در آن سال با باج دادن به جیبوتی توانست در خاک آن کشور شبه نظامیان حوثی را آموزش دهد و این برایش برگ برنده بود.
از همه مهمتر با قطع شدن رابطه ایران با جیبوتی علاوه بر آنکه سرمایه گذاری های ایران به باد فنا رفت ، از این پس کشتی های ایرانی برای رفتن به دریای مدیترانه مجبورند کل قاره آفریقا را دور بزنند!
جیبوتی برگ برنده عربستان بود که قطع رابطه با آن هزینه بسیاری را از سوی عربستان بر اقتصاد و صادرات ایران تحمیل می کند.
حالا به جیبوتی بخندید ! "
 
 
پاسخ شایعه

1. برخلاف شایعات منتشر شده، جیبوتی با ایران قطع رابطه نکرده بلکه طی بیانیه ای حمله به سفارت و کنسولگری عربستان را محکوم کرد و از سیاست های این کشور حمایت نمود!

http://yon.ir/jibuti

http://yon.ir/jibuti1

2. احداث ساختمان مجلس جیبوتی در دولت اصلاحات در سال 2003 (۱۳۸۱) مصوب و در دولت نهم آغاز و سال 93 به اتمام رسید.

http://yon.ir/majlesj

3. سفر رئیس مجلس صرفا جهت افتتاح این ساختمان بود و قرارگاه خاتم هم نقشی در آن نداشت! شرکت‌های ایرانی استراتوس و سیما چوب این پروژه را انجام دادند که لاریجانی در سخنرانی خود از این شرکت ها تقدیر کرد.

http://yon.ir/sherkatha

4. موقعیت استراتژیک جیبوتی ناشی از همجواری تنگه باب المندب و فرصتهای مختلف در این کشور، موجب شده تا کشورهای مختلف برای ایجاد جای پا در آن رقابت کنند.

http://yon.ir/jibuti2

5. هیچ کشوری صلاحیت و امکان ممانعت از تردد کشتی ها از تنگه باب المندب را ندارد. این تنگه مدتهاست در کنترل انصارالله یمن که از هم پیمانان کشورمان است می باشد!

http://yon.ir/ansaar

6. این پیامها با هدف مشغول و دور کردن افکار عمومی از جنایت بزرگ آل سعود در شهادت شیخ باقرالنمر و انتخابات پیش رو در کشور، منتشر می شوند.

 

حق جو و حق طلب باشیم

لینک مطلب جهت انتشار:

http://shayeaat.ir/post/473