در قسمت 2 به بررسی نکات و ویژگی های سه گانه عنکبوتی پرداختیم و گفتیم که برخی از اعمال مرد عنکبوتی مانند اعمال ما در دین اسلام است و اینکه شرکت سازنده این فیلم هدفی برای ذهن های ما با عنوان منجی شیطان پرست را دارد.


در قسمت سوم، وقتی یک تیزر تبلیغاتی از مرد عنکبوتی بر روی سردر یک مغازه نشان داده می شود، پیرمردی به پیتر (مرد عنکبوتی) می گوید: به نظر من حتی یک نفر هم می تواند تحول ایجاد کند .


این جمله شاید در برخی موارد صحیح باشد، اما در سطح مسئله ای چون منجی گرایی و اصلاح و نجات یک جامعه، هیچ گاه یک فرد به تنهایی نمی تواند تحول ایجاد نماید.


نکتهدر اسلام منجی گرایی فرد محور نمی باشد، یعنی این گونه نیست که منجی به تنهایی بیاید و تمام کارها را اصلاح نماید و همه ی مشکلات را حل کند، بلکه خود مردم نیز در اصلاح و رفع مشکلات نقش جدی و کلیدی دارند. تمام تلاش امامان شیعه در اصلاح جامعه و رفع مشکلات، بر پایه ی تربیت انسان ها و تلاش برای گسترش سطح آگاهی عمومی برای حل مشکلات بوده است.


آنچه در سیره ی ائمه دیده می شود بر این اصل استوار بوده که امامان تا زمانی که یاران آماده نداشتند دست به قیام نمی زدند. پس قدم اول در اصلاح جامعه، کادرسازی و نیرو سازی برای ایجاد حرکت سازمانی و جنبش اجتماعی می باشد که حتی خود پیامبر نیز به این روش رسالت خود را آغاز نمود. هدف پیامبران و منجیان الهی اصلاح جامعه و نجات آن بوده است و اصلاح یک جامعه بدون خواست عمومی آن تحقق نمی یابد و لزوم این خواست، مشارکت عمومی و گروهی مردم در ایجاد اصلاحات و تلاش در رفع مشکلات می باشد.

مرد عنکبوتی در قسمت اول و دوم، به دور از اشتباه و گناه پیش می رود و سعی در نجات جامعه خود دارد، ولی در قسمت سوم بعد جدیدی از شخصیت او ظاهر می شود. او به واسطه ی کینه ای که از قاتل عموی خود دارد تمام وجودش پر از خشم و نفرت و انتقام می شود. هنگامی که در خواب با فکر انتقام از قاتل با خود کلنجار می رود، ماده ی بیگانه ی انگلی به بدن او می چسبد و سراسر لباس او را می پوشاند. او با این لباس قدرت بیشتری پیدا می کند و شروع می کند به انتقام گیری، کینه ورزی و تحقیر دیگران. او در اثر تشویق های مردم و تمجیدهایشان دچار خودشیفتگی و غرور می شود و تنها خودش را می بیند. پیدا شدن این احساس ها باعث می شود به کارهای اشتباهی دست بزند که دیگر معصومیتی در چهره اش نباشد .

مرد عنکبوتی برای گرفتن انتقام کشته شدن عمویش که به ناحق کشته شده است وارد میدان می شود و دست به آن اقدامات می زند و در نهایت اشتباه معرفی می شود. این داستان دقیقاً از روی علت ظهور حضرت ولی عصر (عج) کپی برداری شده است. حضرت صاحب الزمان (عج)، علت قیام خود را خون خواهی و انتقام از کشته شدن جد بزرگوارش، حسین بن علی (ع)، عنوان می کند و با این شعار قیام می نماید و از قاتلان آن حضرت انتقام می گیرد.


نتیجه ای که حاصل می شود این خواهد بود که مقوله ای به نام تبری و دشمنی با دشمنان خدا موضوعیت ندارد و لعن دشمنان خدا و پیامبران و ائمه، مفهومی نخواهد داشت و نهایتاً نیز انتقام گیری از قاتلان و دشمنان اهل بیت و امام حسین نیز موضوعیت ندارد.


مجموعه عنکبوتی با روش جنگ نرم و عرصه سازی فرهنگی به روش هالیوود، تلاش دارد این مفاهیم را در میان مردم جهان خصوصاً شیعه نهادینه نماید. همان طور که در روایات آمده است قیام حضرت صاحب الزمان (عج) بر اساس خون خواهی و انتقام خون سیدالشهداء می باشد و قبل از ظهور حضرت، فرهنگ عاشورا در میان مردم جهان گسترش می یابد و مردم آماده این انتقام خواهند شد. رسالت امروز یهود،  تحریف این مفاهیم است.

نکته آخر: رسانه ها هر روز درمورد اسلام و امام خوبی ها حضرت مهدی (عج) اطلاعات جدید کسب می کنند و این اطلاعات را برای دشمنی و بدبینی مسلمانان نسبت به همه مسائل دین در قالب های متفاوت ترویج می دهند. پس ایمان قوی داشته باشیم و مواظب افکار خویش، دوستان و مخصوصا کودکان خود باشیم...

@Farhange_Mahdaviat