متن شبهه یا سوال :

خبر فوری
صبح روز یکشنبه تیرماه ۹۵ در تپه هگمتانه در استان همدان. طبق نسخه قدیمی بر روی پوست میش نقشه طونلی در وسط تپه باستانی هگمتانه را که با ساروج پلمپ شده بوده را باز کردند و در حفاری که سه روز بطول انجامید جسد مومیایی شده از دوران مادها کشف شده که احتمالا از نوادگان پادشاه دیاکو می باشد نام این مومیایی «موبانا» می باشد که اهتمال میرود «ملکه ماندانا مادر کوروش کبیر» باشد. کما اینکه همدان یا هگمتانه ۵۵۰ سال پایتخت مادها و در دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی پایتخت تابستانه بوده است امپراطوری مادها قبل از امپراطوری هخامنشی بوده است که چندی قبل نیز یکی از شاهزادگان ماد در پارک سنگ شیر استان همدان کشف شد رسانه ای نشدن این خبر موجب نگرانی است چرا که ممکن است مانند موارد قبلی از کشور خارج شود بنابراین بهتر است با نشر این مطلب اجازه هرگونه سوء استفاده گرفته شود.



پاسخ :

«کشف مومیایی موبانا، مادر کوروش، در تپه هگمتانه همدان !!» :

1. کشف مومیایی در هگمتانه صحت ندارد و مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان آن را تکذیب کرد!

2. وی منبع موثق اطلاع رسانی در این موارد را روابط عمومی این سازمان اعلام کرد و تصریح نمود هنوز مجوز حفاری در فصل جاری در تپه هگمتانه صادر نشده است!

3. تصویر پیوستی شایعه مربوط به کشف مقداری عتیقه و یک مومیایی تقلبی ساخته شده با مانکن لباس است که در خردادماه ۹۱ و در شهر مراغه کشف شد!

4. مومیایی جسد در ایران سابقه نداشته و مواردی چون مرد نمکی و … هم در اثر عوامل طبیعی و محیطی حفظ شده اند!

5. در بررسی های انجام شده، شخصیتی به نام “موبانا” یا علت انتساب این نام به مادر کوروش یافت نشد!