بازی «پوکمون گو»، از اطلاعات منطقه جغرافیایی که در آن قرار دارید و قابلیت های دوربین تلفن همراهتان استفاده می‌کند تا موجوداتی را که «پوکمون» نامیده می‌شوند، روی صفحه نمایش گوشی تلفن همراهتان خلق کند. به این ترتیب مکان جغرافیایی که در آن هستید، تبدیل به مکان بازی و رقابت پوکمون‌ها می‌شود. ظاهرا این اپلیکیشن بازی است اما واقعیت آن چیز دیگری است نکته مهم این بازی عدم انتشار سراسری آن به صورت یکپارچه بوده است.

مدتی پیش هم صفحه اجتماعی فیسبوک این اپلیکیشن، از کشور ایران به عنوان یکی از مناطق غیر قابل بازی اسم برده بود اما اکنون شاهد برقراری امکان دسترسی کاربران ایرانی به پوکمون گو هستیم که عواقب ناگواری برای کشور خواهد داشت که در ادامه به برخی از آسیب های آن اشاره می کنیم.


آسیب های پوکمون
این بازی می تواند در شعاع بسیار گسترده ای میلیون ها نفر را درگیر کند و می تواند به راحتی مقدمه نارضایتی های اجتماعی و شورش های خیابانی را ترتیب دهد. به عنوان نمونه به کلیه کسانی که این بازی را در اختیار دارند فراخوان داده می شود برای پیدا کردن پوکمون در یک نقطه تهران (مثلاً مرکز خرید ... یا در فلان خیابان) جمع شوند و به دنبال پوکمون بگردند. در چنین حالتی ممکن است ده ها هزار نفر بصورت همزمان در یک نقطه جمع شوند که مشکلات امنیتی زیادی در پی خواهد داشت.

این بازی که با ایجاد ارتباط فضای مجازی و واقعی صورت می پذیرد به گونه ای است که القائات ذهنی فضای مجازی توسط کاربر در فضای واقعی خلق می شود که در پی آن فرد ممکن است آن ذهنیت ها را تبدیل به واقعیت نماید. این به معنای مدیریت افکار و اندیشه های کاربران در دنیای واقعی توسط فضای مجازی صورت می پذیرد که در نوع خود فوق العاده بوده و عواقب خطرناکی در پی دارد. مثلا کاربر را ممکن است در هر ساعت شبانه روز به هر منقطه مناسب یا غیرمناسب برساند و حتی ممکن است قرار پوکمون در یک منطقه نظامی و امنیتی گذاشته شود.

عمدتاً پوکمون ها در کنار و یا داخل مراکز تجاری مورد نظر مجریان شرکت طراح بازی که آمریکایی هستند قرار می گیرد که این موضوع مقدمه سودهای کلان اقتصادی را برای آنها داشته باشد. چون کاربر در فضایی قرار می گیرد که به خرید ترغیب کالا در فضای واقعی می گردد. مثلاً در روز مشخص برای افتتاح شعبه مک دونالد مردم را به آن مکان می کشانند بدون اینکه اطلاعی از این موضوع داشته باشند.

پیرو درج مطلبی پیرامون پوکمون متذکر می شوم آسیب های ذکر شده بدین جهت بوده که بر خلاف همه بازی های فضای مجازی محوریت این بازی بزرگسالان هستند در واقع این بازی به لحاظ ساختار و محتوی به گونه ای طراحی شده است که خردسالان و کودکان توان بهره برداری از آن را ندارند.

تحلیل: عباس نصیری فرد

@Farhange_Mahdaviat