متن شبهه یا سوال :

«دوست مسلمان من! تا به حال پیش خود فکر کرده ای که چرا خدایت ۱۲۴۰۰۰راهنمای خود را در منطقه خاورمیانه فرستاده است؟ تا به حال فکر کرده ای چرا پیامبری در سرزمین استرالیا یا افریقا یا امریکا نفرستاد؟ ارزش جهنم از بهشت خیلی بیشتر است، جهنمی که در آن افراد بی خدایی نظیر ادیسون، انیشتین، راسل و … باشند، ارزشش بیشتر از بهشتیست که در آن فقط مساعل کمر به پایین برای بندگان فراهم میشود.»

پاسخ :

1. وجود غلط های املایی و عدم آشنایی با مبنای اسلام، کاملا بیانگر سطح علمی نویسنده شبهه است، او می خواهد فقط از اسلام و دستوراتش که با عقل ثابت شدنی هستند فرار کند تا زندگی با قوانین اسلام را نبپذیرد و به زندگی بدون قانون خود عمل کند.

2. حدیثی که به بعثت 124000 پیامبر اشاره داشته باشد، تنها یک حدیث بوده و این حدیث نیز از لحاظ سندی مورد نقد می باشد.

3. با این حال، اگر بپذیریم که 124000 پیامبر در طول تاریخ به بعثت رسیده اند؛ در جایی نیامده است که این پیامبران مخصوص قوم خاص یا زمان و مکانی مشخص بوده اند؛ بلکه هر جایی قومی باشد پیامبری مبعوث می شود.

در قرآن کریم آمده است :

«وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ» (یونس/47)
ترجمه: برای هر امتی رسولی است

« وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ» (فاطر/24 )
ترجمه: در هر امتی نذیر و هشدار دهنده ای وجود دارد.

«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ» (نحل/36)
ترجمه: در هر امتی پیامبری فرستادیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از بت اجتناب کنید .

بنابراین هر قومی پیامبری داشتند؛

4. اینکه چرا اکثر پیامبران در خاورمیانه و بخش غربی اروپا بوده اند؛ باید گفت که تا دوران پیامبر اکرم (ص) (نزدیک به 1400 سال پیش) پراکندگی بشریت در محدوده همین مناطق بوده است و جمعیتی در سایر نقاط زمین نبود و اگر بود حتما صاحب پیامبر بوده اند.

مورخان بزرگ جهان تصریح می‌کنند که مشرق زمین (مخصوصاً شرق میانه) گهواره تمدن انسانی است و منطقه ای که به نام هلال خصیب است. تمدن مصر باستان که قدیمی ترین تمدّن شناخته شده جهان است، تمدّن بابل در عراق، تمدن یمن در جنوب حجاز، همچنین تمدّن ایران و شامات، همه نمونه تمدن‌های معروف بشری هستند… قدمت تمدن انسانی در این مناطق به هفت هزار سال یا بیش تر باز می‌گردد. (پیام قرآن ، ج7، ص 368 ، ناصر مکارم شیرازی ، قم ،مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع) ،1375 ،چاپ سوم)

از بررسی زندگی برخی پیامبران درخواهیم یافت که اقوامی همچون سیاه پوستان و چینی ها نیز صاحب پیامبر بودند؛ مثلا از بررسی تاریخ نوح پیامبر (ع) خواهیم فهمید که ایشان پیامبر قومی سیاه پوست نیز بوده است.

5. در قرآن تصریح شده است که بسیاری از پیامبران بوده‏ اند که نامی از ایشان در این قرآن به میان نیامده است:

«وَرُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَیْکَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَیْکَ وَکَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَکْلِیماً »َ(نساء/164)
ترجمه: و پیامبرانى [را فرستادیم‏] که در حقیقت [ماجراى‏] آنان را قبلًا بر تو حکایت نمودیم و پیامبرانى [را نیز برانگیخته‏ ایم‏] که [سرگذشتِ‏] ایشان را بر تو بازگو نکرده‏ایم. و خدا با موسى آشکارا سخن گفت.

6. بنابراین تمام اقوام پیامبر داشته اند ولی بر اثر گذر زمان تعالیم پیامبرشان یا از بین رفته و یا تحریف شده است به طوری که با بعثت آخرین پیامبر، تمام شریعت ها و ادیان دیگر نزد خداوند متعال بی اعتبار شد و آیه: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام » نازل گشت. (دین نزد خداوند فقط اسلام است) (آل عمران/19)

7. نویسنده شبهه قصد دارد بی خدایی را بر یگانه پرستی مقدم کند، برای این کار حتی از دروغ هم استفاده کرده است، او حاضر است تمام دانشمندان را کافر کند و آنها را به جهنم داخل ولی ایمان به خدای یگانه را نپذیرد. در حالی که سخنان دانشمندان بزرگ جهان درباره خداوند شنیدنی است و پایبندی آنان به ادیان الهی ستودنی که با جست و جویی ساده در اینترنت قابل دسترسی است.

بعنوان مثال انیشتین نابغه علمی قرن بیستم می گوید: در عالم مجهول، نیروی عاقل و قادری وجود دارد که جهان گواه وجود اوست.
(کتاب اثبات وجود خدا، چاپ سوم، ص 76 به نقل مارلین بوکس کریدر)

8. به نویسنده متن باید گفت که بالاترین مقصد و هدف انسان های صالح و خداشناس رضای خداوند است:

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏ (فجر/27-30)
ترجمه: اى نفس مطمئنّه، خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، و در میان بندگان من درآى، و در بهشت من داخل شو.

رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (مائده/119)
ترجمه: خدا از آنان خشنود است و آنان [نیز] از او خشنودند. این است رستگارى بزرگ.

9. اما در رابطه مسائل جنسی باید گفت؛

اولا قرآن درصدد بیان ویژگی های بهشت برآمده که نویسنده متن فقط مسائل جنسی را دیده و آیات دیگر که از ویژگی های بهشت بیان شده را ندیده است؛

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِل (اعراف/43)
ترجمه: و هر گونه کینه‏اى را از سینه‏هایشان مى‏زداییم.

ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لا خَوْفٌ عَلَیْکُمْ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُون (اعراف/49)
ترجمه: به بهشت درآیید. نه بیمى بر شماست و نه اندوهگین مى‏شوید.

لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْواً وَ لا تَأْثیماً إِلاَّ قیلاً سَلاماً سَلاماً (واقعه/25-26)
ترجمه: در آنجا نه بیهوده‏اى مى‏شنوند و نه [سخنى‏] گناه‏آلود. سخنى جز سلام و درود نیست.

و…

ثانیا یکی از علایق بسیاری از انسان ها، روابط جنسی است و بهتر است بگوییم یکی از علایق نوع انسانی است؛ و از آنجا که بهشت محل و خواستگاه رسیدن به تمام امیال و آرزوها و علایق است ، به تمام آرزوهای خود می رسد، حال آنکه اهداف بهشت برتر از آنیست که به ذهن خطور کند و چون همه انسان ها از سطح ایمان و شناخت یکسانی برخوردار نیستند خداوند برای نزدیکتر شدن ویژگی های بهشت به اذهان از مثال هایی چون نهرهای روان، میوه ها، حوری و … استفاده نموده است.