استمناء عملی زیان‌بار، مذموم و ناپسند است که در دو سوره از سوره‌های قرآن و همچنین در روایات فراوانی به آن اشاره و تصریح شده است.

خودارضایی از گناهان کبیره می‌باشد و از آن جهت که انجام آن دارای زیان های جسمی و معنوی زیادی می‌باشد، خدای مهربان آن را حرام فرموده است.

از امام صادق علیه‌السلام درباره خودارضایی سؤال شد، در جواب فرمودند:

گناه بزرگی است که خداوند متعال در کتابش (قرآن) از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خود ازدواج کرده باشد و اگر من بدانم که کسی این کار را انجام داده است با او غذا نمی خورم!



سؤال کننده عرض کرد:
ای پسر رسول خدا نهی خداوند متعال در کتابش را برای من بیان کنید!
حضرت فرمود، این آیه که می‌فرماید:
کسی که از غیر این (راه‌های مجاز شرعی برای نیاز های جنسی خود) استفاده کند ظلم کرده است.

ابوبصیر گوید از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که فرمود:
خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی‌زند و به آنان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی‌سازد و برای آنان عذابی دردناک است، یکی از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح (استمناء) کرده‌اند.

خود ارضایی مورد غضب خداست.
خداوند دوست ندارد که انسان به جسم و روحش ظلم کند.
این فقط یک دلیل حرام بودنش هست.
حتما حکمتی داشته که خداوند انسان را از خود ارضایی منع کرده است.

راه نجات چیست؟
توبه و توکل به خدا.
فرد از خدا بخواهد دستش را بگیرد.
از اهل بیت علیهم السلام کمک بخواهد.
معجزه نماز را فراموش نکند.
در اولین فرصت توبه کند.

حدیث قدسی: 
اگر آنهائی که به من پشت کرده‌اند می‌دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می‌کِشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می‌دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می‌شد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند:
کسی که توبه کند همانند کسی است که تازه از مادر متولد شده است.