istadehdarghobar9.jpg

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اولین ساخته محمد حسین مهدویان از 19 خرداد ماه اکران شده است. «ایستاده در غبار» زندگی حاج احمد متوسلیان، فرمانده جاوید الاثر لشگر محمد رسول الله (ص) از دوران کودکی تا سال‌های حضور در جبهه‌های جنگ و مفقود شدنش را روایت می‌کند. این فیلم محصول سازمان هنری و رسانه‌ای اوج است. در «ایستاده در غبار» از صدای بسیاری از شهیدان که از زمان جنگ به جا مانده استفاده شده است.

فیلم «ایستاده در غبار» در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه اول سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران بخش نگاه نو و سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین جلوه میدانی را کسب کرد و در بخش های بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین تدوین، بهترین صدا و بهترین چهره پردازی نامزد دریافت سیمرغ  بلورین جشنواره فجر بود.

 

خلاصه فیلم:

احمد که عصیان نوجوانی اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می شود که باید در دروازه های خرمشهر با دشمن بجنگند، اما سرنوشت او فرسنگ ها دور از مرز ایران رقم می خورد.

 

عوامل فیلم:

کارگردان، نویسنده: محمدحسین مهدویان/ تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌ نژاد/ مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز/ تدوین: سجاد پهلوان‌زاده/ مدیر هنری: محمدرضا شجاعی/ طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی/ موسیقی: حبیب خزایی‌فر/ طراح صدا: مهرشاد ملکوتی/ طراح چهره پردازی: شهرام خلج/ مدیرجلوه‌های ویژه: ایمان کرمیان/ مدیر تولید: محمود محمد طائمه/ مدیر برنامه‌ریزی: علیرضا سبزواری/ برنامه‌ریز: وحید کاشی/ انتخاب بازیگر و بازیگردان: مهدی زمین‌پرداز/ دستیار اول کارگردان: مجتبی شفیعی/ منشی صحنه: محسن بهاری/ مدیر تبلیغات: حسین جمشیدی گوهری/ مدیر رسانه‌ای: مهسا همتی/ پژوهش فیلمنامه: زینب کوهیار، جواد کلاته/ مدیر تدارکات: حسین فیض‌آبادی، یوسف آقایی/ مجری طرح: موسسه فرهنگی ـ هنری فردای دیگر/ عکاس: سحاب زری باف/ تصویربردار پشت‌صحنه: محمد آبکار، بابک عباسی

بازیگران: هادی حجازی فر در نقش احمد متوسلیان، امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار، عماد محمدی

 

عکس های فیلم و پشت صحنه:

 

 فیلم «ایستاده در غبار»

 

 فیلم «ایستاده در غبار» با بازی هادی حجازی فر

 

 فیلم «ایستاده در غبار»

 

 فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اولین ساخته محمدحسین مهدیان

 

 نمایی از فیلم «ایستاده در غبار»

 

 پشت صحنه فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»

 

حواشی:

به گفته هادی حجازی فر در این فیلم کلام نداریم، بلکه صدای خود احمد متوسلیان روی تصویر من قرار می‌گیرد.

مجید مجیدی خطاب به حسین مهدویان کارگردان تحسین شده فیلم «ایستاده در غبار» نوشت:

"خالصانه بگویم برایت از صمیم قلبم شادمانم و البته نگران. شادمانم چون به خوبی و تمام قد توانسته­ ای غبار فراموشی را از ساحت اسطوره­‌های بی­ بدیل سرزمینم برداری. مردان بزرگی که زندگی­ شان تماشایی­ ست و تو چقدر خوب و صادق این زندگی را به تماشا نشسته­‌ای. زندگی و تلاش مردانی که هرگز نخواسته­‌اند به چشم بیایند و دیده شوند اما به خواست و اراده­  پروردگار فداکاری­ هاشان تماشایی­ تر شده است. برای فرداهایت نگرانم."

هادی حجازی فر درباره گریم نقش احمد متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» گفت:

"خود من گریم بسیار سنگینی دارم که چندین ساعت زمان می‌برد، البته همین گریم بسیار کمک کرد تا با نقش اخت شوم. این گریم آنقدر خوب است که حتی مادرم هم از روی عکس مرا نشناخت!"

محمدحسین مهدویان درباره اکران فیلم «ایستاده در غبار» در جشنواره فجر گفت:

"با اینکه در این فیلم معیارهای عادی برای جذابیت وجود ندارد، با این حال از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است، اما خودمان هم می‌دانیم که نمی‌توان همه مردم را راضی کرد."

بازیگران این فیلم سینمایی طی یک فراخوان انتخاب شده‌اند.

محمدحسین مهدویان درباره نظرات خانواده حاج احمد متوسلیان درباره فیلم «ایستاده در غبار» گفت:

"بخش‌هایی از فیلم ابهاماتی داشت که می‌خواستند برطرف شود. بعد از جشنواره جلسات زیادی داشتیم و درباره این صحنه‌ها صحبت کردیم . رویه ما این بود که اگر قرار است فیلم اکران شود، مورد تایید خانواده حاج احمد باشد، بخش ‌های از فیلم را به خواست خانواده کوتاه کردیم که البته زیاد نیست وبه روایت فیلم ضربه نمی‌زند. از طرف دیگر خانواده هم با ما تعامل‌ داشتند و شاید صحنه‌هایی بود که دوست نداشتند در فیلم باشد، اما به دلیل اینکه به روند فیلم آسیب می‌زد، با سعه صدر از کنار آن گذشتند."

فیلمبرداری این فیلم از اواخر شهریورماه در لوکیشن هایی همچون شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهر مریوان و شهر اندیمشک آغاز شد.

هادی حجازی فر درباره ایفای نقش هادی حجازی فر در فیلم «ایستاده در غبار» گفت:

"این پیشنهاد برایم خیلی غیر منتظره‌ بود چون فکر می‌کردم هیچ شباهتی با آقای متوسلیان ندارم و خیلی تردید داشتم. اما گفتند به دلیل نگاه‌ها و ژست‌هایم مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند. هرچند با تردید آمدم اما وقتی قرار شد نقش را بازی کنم، سعی کردم با تمام وجودم حضور داشته باشم و خوشبختانه جواب داد."ُ

محمدحسین مهدویان درباره انتخاب بازیگر اصلی فیلم «ایستاده در غبار» گفت:

"نقش‌ها سخت بود، مخصوصا که فیلم نگاه رئالیستی داشت و بازیگر می بایست همه امکان‌هایی که برای بازیگری دارد را از خودش می گرفت و سطح بازی خود را به سطح یک بازی واقعگرایانه می رساند. به دنبال بازیگر چهره هم نبودیم که آشنایی در ذهن مخاطب دارند. از همان ابتدا هادی حجازی‌فر یکی از گزینه‌ها بود. من عکس‌های او را دیده بودم و نظر مثبتی روی او نداشتم، چون گریم سنگینی لازم داشت. آدم‌هایی آمدند و رفتند و تست گریم هم شدند، اما قامت حاج احمد را نداشتند. هادی را برای تست گریم آوردند. در بازنگری مجدد استایل و راه رفتن و مواجهه اش با محخاطب به نظرم خیلی مناسب آمد. تنها نگرانی‌ام گریم سنگینش بود که بتواند در صحنه‌های مختلف؛ در باران و بالا و پایین رفتن‌ها بتواند آن را تحمل کند."

محمدحسین مهدویان درباره انتخاب حاج احمد متوسلیان برای ساخت فیلمش گفت:

"متوسلیان شخصیت متفاوتی نسبت به آنچه‌ما از فرماندهان جنگ می‌شناسیم داشت. متوسلیان، مردی با ویژگی‌های شخصیتی خاصی بود که معمولا ما عادت نداریم در فرماندهان جنگ ببینیم. او شخصیت متفاوت و جذابی داشت. ضمن اینکه متوسلیان سرنوشت عجیبی پیدا کرد که خود این سرنوشت عجیب و مبهم نیز به لحاظ داستانی جذاب بود."

حامد شیخی که پیش از این در سریال «آسمان من» نقش محسن رضایی را بازی کرده بود، در «ایستاده در غبار» نیز همین نقش را بازی کرده است.

محمدحسین مهدویان در ارتباط با سفارشی و دولتی بودن فیلم گفت:

"بالاخره فیلم ما سفارشی بوده و با پول دولتی هم ساخته شده، حالا این ایرادش چیست؟ به هر حال ما یک فیلم خوب ساختیم. یعنی فیلمی ساختیم که ماهیت فیلم‌های سفارشی را ندارد. بالاخره با بخشی از بودجه دولتی که قرار بوده با آن کارفرهنگی شود، فیلمی ساختیم که وقتی کسی می‌بیند، نگران هرز رفتن پول بیت‌المال نمی‌شود. اتفاقا خوب است که بودجه دولتی صرف این گونه فیلم‌ها شود که بعدا سرکوفت نخورند که چرا پول را هدر دادند."

یادداشت محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ایستاده در غبار»:

تماشاگران در این فیلم روایت متفاوتی را تجربه خواهند کرد که با همه الگوهای مرسوم روایت در سینمای ایران متفاوت است.

پوسترهای فیلم:

طراح: محمد‌حسین هوشمندی

 

 پوستر فیلم «ایستاده در غبار»

 

 

فیلم ایستاده در غبار در زمان جشنواره - سایت سلام سینما:

این فیلم در زمان جشنواره از سوی کاربران، رتبه ششم را با امتیاز 6.83 از ۱۰ در بین فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سایت سلام سینما بدست آورد.


رهبر انقلاب: قصور بزرگی در به تصویر کشیدن دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده است.

شما مى‌بینید که این حضرات کُره‌اى‌ها - من از کار اینها خوشم مى‌آید - تاریخ ندارند؛ لذا می گویند «افسانه‌ى جومونگ»، افسانه‌ى فلان. یعنى از اوّل حساب را تسویه می کنند؛ [می گویند] افسانه است، واقعیّت نیست.
یک‌چیزى در مى‌آورند، یک تاریخ براى گذشته‌ى خودشان درست می کنند، که وقتى یک جوان کُره‌اى به این فداکارى‌ ها و به این شجاعت ها و به این کارهاى عجیب غریبِ سینمایى نگاه میکند، خب احساس هیجان می کند، احساس هویّت میکند، احساس افتخار میکند. ما اینها را در واقعیّت زندگى خودمان داریم، اتّفاق افتاده، پیش آمده؛ چرا از اینها استفاده نمیکنیم؟
به‌نظر من یک قصور بزرگى - نمی گوییم تقصیر؛ لااقل قصور بزرگى - اتّفاق افتاده است، باید جبران بشود. به‌نظر من ما پنجاه‌سال دیگر هم بایستى درباره‌ى دفاع مقدّس بنویسیم، بگوییم، توصیف کنیم، تشریح کنیم، انواع و اقسام هنرها را به خدمت بگیریم، براى اینکه این حادثه‌ى عظیم را تبیین‌کنیم.   ٩٣/٣/٢٦