متن شبهه یا سوال :

به گزارش ایسنا پروفسور مجید سمیعی در گفتگو با شبکه خبری دویچه وله آلمان ضمن تسلیت به هموطنان به خاطر فاجعه صحرای منا گفت، اگر هموطنان من فقط یک سال هزینه حج را نذر بیماران کنند می توان با آن پول در ایران پنجاه مرکز فوق تخصصی جراحی مغز در ایران احداث کرد تا از سراسر جهان برای درمان بیماران استفاده کرد و ایران را بزرگترین قطب درمان مغز جهان می کنیم, وی در ادامه برای پذیرفتن این مسولیت اعلام امادگی کرد.

ایرانی سهم شما فقط اطلاع رسانی است برای تبدیل ایران به مرکز مغز جهان


پاسخ :
چنین خبری نه تنها در سایت خبرگزاری ایسنا بلکه در هیچکدام از خبرگزاری های دیگر کشور یافت نشد و در روزهای اخیر ایشان مصاحبه جدیدی نداشته است.

این خبر فقط در شبکه های اجتماعی وجود دارد و دارای منبع معتبری نیست.

معمولا رسانه های و خبرگزاری های ایرانی با عبارت پروفسور سمیعی از ایشان خبر نقل می کنند نه دکتر سمیعی.

احکام الهی همواره در مظلومیت تمام بوده و مورد همجمه و سیل مخالفت‌های انسان‌های کوردل قرار می‌گیرد؛ از حجاب گرفته تا نماز و روزه و امر به معروف و نهی از منکر و … . در این میان حج، این واجب الهی نیز بی‌نصیب نبوده است و چه کمپینی در شبکه‌های مجازی و اجتماعی در مخالفت با این واجب خدا به راه انداخته‌ اند و از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته‌اند که این تکلیف الهی را ترک و به حج نروند و با بهانه‌های واهی و بعضا مغالطات گوناگون در صدد کم‌رنگ کردن آن هستند.

البته باید به این نکته نیز توجه نمود که حج تمتع یکی از واجبات اسلام است که برای فردی که مستطیع باشد همانند نماز و روزه واجب است و نمی توان آن را تعطیل کرد، بلکه تعطیل کردن این واجب الهی تنها با فتوای مراجع تقلید امکان پذیر می باشد. مراجع هستند که می توانند با در نظرگرفتن شرایط (مانند نبود امنیت، بسته بودن راه ها و … با حکم ثانویه تا زمانی که مصلحت است) مردم را از عمل به این فریضه بازدارند، اگر چه در سال گذشته فاجعه منا و بی کفایتی عربستان در این امر موجب داغدار شدن امت اسلام شد ولی باید بیان کرد، اگر کشته دادن دلیل موجهی برای تعطیل نمودن یک فریضه باشد، باید واجبی مانند جهاد هم تعطیل شود.

به راستی آیا این فکر در ذهنمان ایجاد چرا هزینه 10 تریلیونی برای لوازم آرایشی، هزینه 10 هزار میلیارد تومانی سیگار و … از هزینه های بی اساس مورد هدف و توجه قرار نمیگیرد؟!!! آیا غیر از این است که می خواهند از اعتقادات افراد مذهبی و توجه آنها به مسائل و مشکلات جامعه سوء استفاده کرده و آنها را در اعتقادشان سست و فریضه های الهی را در نظرشان کم ارزش کنند؟؟!!!

همانطور که می دانید مرکز مغز و اعصابی که پروفسور سمیعی پیشنهاد آن را داده اند در حال ساخت است و همین خیرین هستند که بخش عمده از هزینه های آن را پرداخت کرده اند و باید گفت آمار و ارقام موجود در این متن نیز جای تامل دارد چرا که؛
«متولی مدیر عامل خیریه: این پروژه (مرکز مغز و اعصاب) تا کنون از محل کمک های خیرین و مردم ساخته و به این مرحله رسیده است و برای تکمیل آن حدود 86 میلیون یورو معادل 700 میلیارد تومان هزینه نیاز است که با توجه به شناختی که از مردم ایران سراغ داریم این اطمینان وجود دارد که مابقی آن نیز توسط مردم پرداخت شود.»

«مجموع درآمد عربستان از زائران ایرانی موسم حج تمتع نیز حدود ٧٥٠ میلیارد تومان در سال است که برابر است با ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار»

حال باید پرسید با توجه به مطالب بالا چگونه میتوان 50 مرکز تخصصی با پول زائرین احداث کرد؟!!!