برخی از مردمان با دیدن پیروزی موسی (ع) بر ساحران به او ایمان آوردند و موسی (ع) آنان را به توکل و پایداری امر کرد. ماموریت دوم او بسیار دشوارتر بود؛ چرا که باید با ‌بنی‌اسرائیل تشکیل حکومت می‌داد و مراقب ایمان آنان بود و با آنان قدس را فتح می‌کرد؛ در حالی که ‌بنی‌اسرائیل در حکومت فرعون، مردمانی مستضعف بودند که هیچ کاری نمی‌دانستند.

موسی (ع) در این مدت، پیاپی به فرعون نشانه و معجزه نشان می‌داد، ولی فرعون همواره بر کفر خویش پای می‌فشرد. این آیات، تنها باعث می‌شد او با موسی علیه‌السلام مماشات کند و او و ‌بنی‌اسرائیل را در مصر تحمل کند. موسی علیه‌ السلام از همین فرصت، نهایت بهره‌برداری را کرد و ‌بنی‌اسرائیل را آماده ساخت.

«وَ أَوْحَینَا إِلَى مُوسَى وَ أَخِیهِ أَنْ تَبَوَّءَا لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیوتاً وَ اجْعَلُوا بُیوتَکُمْ قِبْلَةً وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ‌ * به موسی و برادرش وحی کردیم که برای قوم خود در مصر خانه‌هایی مهیا کنید و خانه‌های خود را عبادتگاه سازید (یا روبه‌روی هم بسازید) و نماز گزارید و مومنان را بشارت ده».

Image result for ‫دشمن شناسی‬‎



بنی‌اسرائیل، نخست باید سازمان می‌یافتند و در کنار هم زندگی می‌کردند. آنان تا آن دوره، گروه‌هایی پراکنده، شکست خورده، وابسته، طفیلی و آلوده و ترسان بودند؛ نه خانه ای از خود داشتند و نه اجتماع و تمرکزی، نه برنامه سازنده معنوی و نه شهامت و شجاعت لازم برای یک انقلاب کوبنده. بنابراین، موسی و هارون ماموریت یافتند برای بازسازی اجتماع ‌بنی‌اسرائیل به ویژه از نظر روحی، برنامه ای در چند ماده اجرا کنند:

خانه‌سازی و جدا کردن مسکن آنها از فرعونیان
آنان با مالک شدن مسکن در سرزمین مصر، علاقه بیشتری به دفاع از خود و آن آب و خاک می‌ یافتند. افزون بر آن، از خانه‌های قبطیان بیرون می‌ آمدند و دشمن به اسرار و نقشه‌های آنان پی نمی‌برد؛

ساختن خانه‌ها مقابل یکدیگر و نزدیک به هم
این کار، کمک موثری به تمرکز و اجتماع ‌بنی‌اسرائیل می‌کرد. آنها می‌توانستند مسائل اجتماعی را به طور عمومی بررسی کنند، برای اجرای مراسم مذهبی گرد هم آیند و برای آزادی خویش نقشه بریزند؛

اقامه نماز
نماز، آنان را با بندگی خداوند پیوند می‌داد و قلب و روحشان را از آلودگی پاک می‌ساخت و بر اعتماد به نفس آنان می‌افزود و با تکیه بر قدرت پروردگار، روح و جانی تازه می‌گرفتند؛

موسی علیه‌السلام مامور شد، زباله‌ های ترس و وحشت را که یادگار سالیان دراز بردگی و ذلت بود، از زوایای روح ‌بنی‌ اسرائیل بزداید و با بشارت مومنان به فتح و پیروزی نهایی و لطف و رحمت پروردگار، اراده آنها را قوی سازد و شهامت و شجاعت را در آنان پرورش دهد.

 


کانال تخصصی ادیان وعرفان
https://telegram.me/ADYANoERFAN